UX portfolio
UX-relaterade projekt på min fritid
Skatten webbsida
Bakgrund
Som ideell ledare använde jag webbsidan när jag planerade samlingar för barn och hittade följande användbarhetsproblem:
-
Svår navigering. Utspritt över sidan och både knappar, klickbar text och ikoner
-
Sällan använd information hamnar i fokus istället för användarens vanligaste uppgifter
-
Väldigt många musklick krävs eftersom användaren måste klicka på varje rad för att läsa innehållet
-
Gränsnittet är ej anpassat till enheter med mindre skärmar såsom mobiler
-
Plus-symbol som brukar användas för att lägga till saker i andra program betyder ändra
-
Konceptuellt svårt med spara-funktionen som utkast och färdigställ. Man kan ändra i båda, men bara skriva ut den färdigställda.

Förslag
Jag kontaktade organisationen och erbjöd mig att ta fram ett förslag för att åtgärda användbarhetsproblemen jag hittat. De nappade på detta erbjudande och jag tog fram två förslag där jag fokuserade på användarens viktigaste uppgifter och att stödja dessa. Förslaget nedan var det som de föll för.

Resultat
Många av principerna för att lösa användbarhetsproblemen enligt mitt förslag blev implementerade. Det nya gränssnittet på webbsidan gav bättre överblick, reducerade antalet musklick markant och fungerade även bättre på enheter med mindre skärmstorlek.

